Czujność pracowników banku i prawidłowa reakcja policjantów zapobiegły dużej stracie finansowej
Dzięki właściwej reakcji pracowników jednego z myślenickich banków oraz policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach, 64-letni mieszkaniec powiatu myślenickiego uniknął utraty ponad 100 tysięcy złotych, które próbował wypłacić i przekazać oszustom działającym metodą „na legendę”.
26 listopada policjanci z Myślenic otrzymali zgłoszenie od pracowników jednego z lokalnych banków, którzy zwrócili uwagę na klienta próbującego wypłacić znaczną ilość gotówki. Jego zachowanie wzbudziło podejrzenia, że może on paść ofiarą oszustwa. Pracownicy, domyślając się, że może chodzić o popularną metodę „na legendę”, niezwłocznie powiadomili policję. Po przybyciu na miejsce funkcjonariusze zastali 64-latka prowadzącego rozmowę telefoniczną z mężczyzną podającym się za pracownika banku. Oszust instruował go, jak ma „zabezpieczyć” swoje środki, nie pozwalając mu się rozłączyć. Mężczyzna zakończył rozmowę dopiero po interwencji policjantów. W trakcie czynności pokrzywdzony opisał, że odebrał telefon od osoby podającej się za konsultanta bankowego. Fałszywy pracownik przekonywał go, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jego dane i że jedynym sposobem „ochrony” oszczędności jest wypłata pieniędzy i wpłacenie ich poprzez BLIK na podane konto.64-letni mieszkaniec zgodnie z poleceniami udał się do wpłatomatu i zdążył wpłacić 10 tysięcy złotych. W pewnym momencie nabrał jednak podejrzeń, że sytuacja może nie być prawdziwa. Udał się do swojego banku, gdzie pracownicy szybko potwierdzili, że ma do czynienia z oszustwem, i natychmiast powiadomili policję. Dzięki ich czujności oraz temu, że mężczyzna zgłosił się do placówki, udało się zatrzymać dalsze transakcje i zapobiec utracie ponad 100 tysięcy złotych, które zamierzał jeszcze wpłacić oszustom.
Policja przypomina, że oszuści bardzo często podszywają się pod pracowników banków, instytucji oraz służb, wykorzystując pośpiech, stres i presję czasu. W okresie przedświątecznym, kiedy wiele osób ma wyjątkowo dużo obowiązków, łatwiej o chwilę nieuwagi.
Pamiętaj!
- prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o wypłatę gotówki i przekazanie jej na „bezpieczne konto”,
- nie wykonuj operacji finansowych na polecenie nieznanej osoby,
- nie podawaj kodów BLIK, danych logowania ani haseł,
- jeśli rozmówca wzbudza Twoje wątpliwości - rozłącz się i sam zadzwoń na oficjalną infolinię,
- w przypadku podejrzenia oszustwa natychmiast powiadom policję.
