Aktualności

Cyberprzestępcy też kochają Black Friday i Cyber Monday

Data publikacji 29.11.2024

W okresie przedświątecznym Ty polujesz na zakupowe okazje, a cyberprzestępcy polują na Twoje dane i pieniądze. Sprawdź jak nie dać się oszukać.

Jak zadbać o bezpieczeństwo zakupów online?
•    Zawsze sprawdzaj wiarygodność sklepu internetowego i upewnij się, że adres strony jest prawidłowy. Oszustwa polegające na podszyciu się pod znaną markę to jeden z najczęstszych ataków socjotechnicznych, bazujący na Twoim pośpiechu i zaufaniu względem podmiotów, z  którymi zawierasz transakcje.
•    Używaj silnych i różnych haseł do różnych kont, na które się logujesz. To minimalizuje ryzyko, że w razie wycieku jednego hasła, inne konta pozostaną bezpieczne. 
•    Nie ulegaj presji czasu. Nie należy ulegać presji czasu, bo jest to częsta technika oszustów. Twoją uwagę powinny wyostrzyć wszelkie oferty, które wywierają presję, by zakupu dokonać jak najszybciej. Chodzi o komunikaty typu: „aktualnie 100 osób ogląda tę ofertę”, „ostatnie 5 minut na skorzystanie z tej oferty”. Takie zabiegi socjotechniczne mają skłonić do dokonania pochopnej, nieprzemyślanej decyzji.
•    Przeglądaj systematycznie historię rachunku i dokonywanych operacji na Twoim koncie. W przypadku podejrzeń, o nieautoryzowane transakcje, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem. 

Najważniejsze rady dotyczące zakupów online, jakie przekazuje Zespół CERT Polska, można ująć w 4 pytaniach, które każdy klient sklepu internetowego powinien sobie zadać:
1. Jak tu trafiłem?

Widząc atrakcyjną promocję sklepu internetowego, zastanów się, jak się znalazłeś na danej stronie. Jeśli kliknąłeś link np. z reklamy w mediach społecznościowych lub link z wiadomości SMS, lub e-mail, zweryfikuj domenę sklepu. Nawet jeśli link otrzymałeś od znajomego. Koleżanka czy brat przesyłający wiadomości mogą być tak naprawdę oszustem podszywającym się pod nich. 
2. Dokąd trafiłem?
Jeśli strona przypomina wyglądem znany sklep, ale na przykład zawiera błędy ortograficzne lub nie ma polskich znaków, to może być oszustwo. Uwagę powinny też zwracać elementy graficzne strony, niskiej jakości zdjęcia czy ogólna słaba wizualnie oprawa mogą świadczyć o oszustwie. 
3. Gdzie prowadzi mnie strona?
Co się dzieje po wybraniu towaru i próbie finalizacji zamówienia? Serwisy internetowe prowadzone przez cyberprzestępców właśnie w tym kroku kradną Twoje pieniądze. Przechwytują dane kart płatniczych bądź login i hasło do bankowości elektronicznej. Jeśli strona przekierowuje do bramki płatności lub na stronę banku, sprawdź dokładnie URL.
4. Jaką opinię ma serwis?
Sklepy prowadzone przez cyberoszustów często mają funkcje komentarzy. Nie wierz w opinie znajdujące się w serwisie. Zamiast tego, wpisz nazwę domeny w wyszukiwarkę internetową, aby dowiedzieć się, co piszą o niej inni internauci. Ponadto sprawdź, czy firma jest zarejestrowana w KRS. Każda firma w Polsce, w tym sklepy internetowe, musi posiadać dane teleadresowe i dane rejestracyjne, jak: NIP i REGON, adres. Możesz to zweryfikować online na stronie KRS: https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html

Pamiętaj!
W czasie Black Friday i Cyber Monday ostrożność jest kluczem do udanych zakupów w internecie! 

Powrót na górę strony