Uwaga na oszustwa podczas wystawiania w sieci przedmiotów na sprzedaż
Przestrzegamy przed oszustami udającymi kupujących na popularnych portalach ogłoszeniowych. Przestępcy oferują zapłatę przez specjalny link, pod którym sprzedający mają podać dane poufne swojej karty płatniczej bądź proszą o wygenerowanie BLIKA. W ten sposób oszuści kradną pieniądze z konta, zamiast wpłacić należność za zakupiony towar. Do myślenickich policjantów stale zgłaszają się osoby, które padły ofiarą takich oszustów. Straty pokrzywdzonych liczone są niejednokrotnie w dziesiątkach tysięcy złotych.
W ostatnim czasie do naszej komendy zgłasza się coraz więcej osób, informując, że padli ofiarą oszustów internetowych na popularnych portalach aukcyjnych oraz ogłoszeniowych. Dlatego zachowajmy ostrożność i pamiętajmy, że przestępcy cały czas modyfikują swoje dotychczasowe sposoby działania i wymyślają nowe.
Jak przebiega oszustwo?
Zacznijmy od tego, czym charakteryzuje się podejrzana wiadomość:
– otrzymałeś/łaś ją poza czatem platformy sprzedażowej, np. poprzez Whatsapp,
– do wiadomości dołączony jest link, w którym musisz podać swoje dane, aby np. otrzymać produkt lub pieniądze,
– do wiadomości dołączony jest plik z instrukcją jak odebrać pieniądze/przedmiot,
– z wiadomości dowiadujesz się o rzekomych problemach technicznych z platformą sprzedażową,
– już w pierwszych wiadomościach dostajesz prośbę o podanie adresu mailowego lub numeru telefonu, aby przekierować rozmowę poza oficjalny czat.
Po pierwsze – nie panikuj, po drugie – nie podawaj danych. Dopóki sam/a nie przekażesz nikomu swoich danych, są one bezpieczne.
Co zrobić, gdy podasz dane na fałszywej stronie?
Jeśli podałeś/łaś swoje dane na fałszywej stronie lub bezpośrednio innemu Użytkownikowi i były to dane do logowania do banku lub dane karty bankowej, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem. Wyjaśnij sytuację i poproś o zablokowanie środków oraz karty. Zmień również dane do logowania. Następnie możesz skontaktować się z policją i/lub zgłosić sprawę bezpośrednio do platformy sprzedażowej.
Przestępcy szukają swoich ofiar w popularnych serwisach sprzedażowych. Jeśli będziesz sprzedającym, skontaktują się z Tobą i poinformują o chęci zakupu towaru. Może też do Ciebie zadzwonić osoba, która poda się za konsultanta serwisu sprzedażowego lub pracownika banku oferując wsparcie techniczne i pomoc w przeprowadzeniu transakcji. W rozmowie oszuści nawiązują do przeprowadzonej sprzedaży i informują, np. o tym, że środki muszą trafić na bezpieczne konto lub niezbędna jest weryfikacja przed transakcją. W ramach weryfikacji będą chcieli wyłudzić kod BLIK i autoryzację operacji. W ten sposób wypłacają pieniądze z Twojego konta. Oszuści mogą również wysyłać link do fałszywej strony, za pomocą której wyłudzają dane logowania do bankowości internetowej.
Tak też było w zgłoszonych przypadkach. Nieświadomi zagrożenia sprzedawcy otwierali link podany w wiadomości. Następnie wypełniali wszystkie rubryki zawierające dane karty płatniczej, adresy, numery pesel, bądź generowali kody BLIK.
Pamiętaj! W tej sytuacji nigdy:
• nie podawaj swoich danych do logowania i danych osobowych na stronie z otrzymanego linku;
• nie podawaj nikomu kodu BLIK;
• nie autoryzuj operacji, która nie była zlecona przez Ciebie;
• nie podawaj na stronie z linku danych Twojej karty płatniczej;
• uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne.
Apelujemy do wszystkich użytkowników portali aukcyjnych, aby nie wchodzić w podejrzane linki, które żądają od nas podania danych z karty bankomatowej oraz haseł do bankowości elektronicznej!
Posiadacz tych danych może zarządzać cudzym kontem bankowym jak własnym. Może wypłacać gotówkę, wykonywać operacje bankowe czy zawierać umowy kredytowe.
Pamiętaj ! Chroń dane swojej karty płatniczej! Nigdy nie udostępniaj nikomu kodów autoryzacji.