Aktualności

OSZUSTWA NA BLIK

Coraz częściej ufni cyfrowej rzeczywistości wpadamy w pułapkę nieostrożności i tracimy mniejsze lub większe kwoty, przelewając je oszustom za pośrednictwem kodu BLIK. Ta nowa forma przestępstwa dotyczy przede wszystkim osób młodych, które sprawnie posługują się telefonem z dostępem do Internetu i korzystają z nowoczesnych usług bankowych.

Jak to działa?
Zwykle oszust podszywając się pod naszego znajomego pisze do nas za pośrednictwem komunikatora prośbę o zapłacenie za zakupy, niewielką pożyczkę lub po prostu gotówkę konieczną w tym momencie. Odczytując taką wiadomość, z reguły nie dzwonimy do tej osoby i nie rozmawiamy z nią, tylko bez zastanowienia uruchamiamy posiadaną w telefonie aplikację bankową i wysyłamy żądany kod BLIK. Aby jednak doszło do transakcji, musimy ją potwierdzić na swoim telefonie. Skoro wysłaliśmy żądany kod, to oczywiście go potwierdzamy i tym samym przelewamy z naszego konta pieniądze dla „przyjaciela”. Po pewnym czasie orientujemy się, że to nie nasz przyjaciel pisał, tylko oszust, który ukradł jego tożsamość. My w tym momencie jesteśmy oszukani i stratni finansowo. Najmniejsza kwota, jaka została przekazana oszustom to nieco ponad 100 złotych, a największa to 6.tys złotych.
Jak sobie tym radzić?
Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki. Nie udostępniajmy nikomu poufnego kodu BLIK. Zawsze należy zweryfikować swojego znajomego, dzwoniąc do niego. Z pewnością telefon komórkowy ma zawsze przy sobie. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam nie więcej jak 30 sekund, a tym samym zyskujemy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu pomagamy, a nie przelewamy własnych oszczędności „Blik-owemu oszustowi”.

Powrót na górę strony